Cultuur & Reizen·Persoonlijk

Familie in het buitenland

Goedemorgen allemaal,

Vandaag zal ik een stukje wijden aan familie in Italië. Zoals mijn volgers weten, heb ik familie in Italië wonen omdat mijn vader van Italiaanse afkomst is.

Mijn opa is in de jaren 50 naar Nederland gekomen, toen de eerste golf aan gastarbeiders naar Nederland werden gehaald. En zo ben ik de derde generatie hier in Nederland.

Dat mijn opa naar Nederland kwam, betekende natuurlijk wel dat hij heel zijn familie moest achterlaten in het mooie Italië en daarom zijn zij nog allemaal daar.

Elk jaar reist mijn vader met zijn gezin naar Italië om zijn broer, tantes, ooms, nichtjes en neefjes te zien. Op het moment dat de motor van de auto hier in Nederland start om een 15 uur lange reis te maken naar het zuiden van Europa, dan begint onze reis al.

Eenmaal daar aangekomen voelen we niet alleen de zonnestralen onze huid strelen, maar we worden met warmte en liefde ontvangen door de familie die we weer een jaar lang niet hebben gezien. Alles wordt uit de kast gehaald en we worden overal uitgenodigd voor Pranzo of Cena, dus lunch of diner.

Ik hoor je denken ‘Dat is toch heerlijk?’. Ja, het is heerlijk en een vertrouwd gevoel van thuiskomen en geluk, maar dit gevoel kunnen we slechts één keer per jaar meemaken, als het mee zit. De rest van het jaar zijn we in dit kikkerlandje en zit onze geliefde familie 1300km verderop.

Wat mensen hier gewend zijn, om even op zondag langs te gaan of lekker samen te gaan eten, dat zit er voor ons niet in en soms kan dat verdriet veroorzaken want wanneer zie je ze weer? Iedereen wordt ouder en tegenwoordig weet je het niet meer.

Hoewel ik in mijn laatste alinea erg negatief lijk, koester ik de momenten met mijn familie enorm. Het is een ware eer om ze elk jaar te kunnen zien en daarom ben ik dan aan het aftellen totdat ik zelf in september richting het zuiden kan. Richting la dolce vita!

xoxo

Geef een reactie

