Reisblog Italië

Dolce far niente

Dolce far niente, oftewel het heerlijke nietsdoen is een begrip uit Italië en wordt in het dagelijks leven veel in de mond genomen. Het omschrijft de manier van het Italiaanse leven en wat klinkt dat toch heerlijk!

Vandaag ga ik, terwijl ik ondertussen een huisgemaakte cappuccino drink, een stukje wijden aan de Italiaanse manier van leven en waarom ik dat steeds meer probeer toe te passen in mijn dagelijks leven in Nederland.

Overal waar ik ben, of dat nu in de supermarkt is, op het station, of gewoon in het centrum van de stad, iedereen heeft haast. Ik zie vrij weinig mensen echt lekker slenteren en rustig hun tijd nemen om te genieten van de dag. Het is natuurlijk logisch want waarom zou je genieten van de dag als er nog 80.000 dingen te doen zijn voor onder andere je werk, gezin etc. Het is natuurlijk lastig want hier in Nederland heb je ook de mogelijkheden er niet altijd voor. Je hebt maar een half uur pauze en daar moet je maar je broodje en koffie mee naar binnen proppen.
De Italianen doen dit wel anders. Ook de werkende Italiaan neemt elke ochtend zijn of haar tijd om met een krantje te lezen met in zijn ene hand een kop cappuccino met een lekker zoet broodje bij de bar. De Italiaan deelt zijn tijd zo in, dat het mogelijk is om af en toe eens te relaxen zonder dat je het echt moet verdienen.

Vaak wordt er hier in leven gedacht dat wij eten zodat wij kunnen leven. Hoewel daar natuurlijk een kern van waarheid inzit, vind ik dat niet de bedoeling. Als ik het over eten heb, dan bedoel ik de gezonde, lekkere en verse vorm van eten, niet het fast -en junkfood. In Italië is eten dan ook van het grootste belang. Het is een manier van samen komen, relaxen en even de tijd nemen om even weg te zijn van de druk van het werkende leven. Snel een broodje wegwerken terwijl je op je laptop nog aan het werk bent? Dat is voor de Italianen echt ‘Not done’. Dus drink lekker in de ochtend die lekkere rommige cappuccino en neem later nog eens de tijd om rustig je espresso te drinken.

Ooit sprak ik met een Italiaan die was verhuist naar Den Haag vanuit de stad Napels. Ik vroeg hem eens wat hij vond van Nederland. Hij moest lachen en vertelde me dat de Nederlanders een slim en vriendelijk volk zijn, erg open, maar hij begreep maar niet waarom iemand op het treinstation snel een kroket naar binnen werkte, terwijl je thuis iets veel beters klaar kan maken. Het was voor de Italiaan moeilijk te bevatten dat wij hier in Nederland vaak in tijdnood zijn en als we dan te lang ergens over doen, dat we ons dan snel schuldig voelen.

‘Moeten’ is vaak een woord bij mij waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Ik ben het er niet mee eens, en ik moet helemaal niks. Dat wil nog wel eens gekke gesprekken of blikken opvragen, en dat is natuurlijk logisch. Toch probeer ik het woord en gevoel van het moeten toch grotendeels weg te laten uit mijn dagelijks leven hier want als je het moeten wegdoet, dan is het leven toch een stuk relaxter en dat geeft meer ademruimte.

Als ik een weekend vrij heb, dan doe ik waar ik zin in heb. Moet ik boodschappen doen? Nee hoor, maar dat mag wel. Moet ik perse iets ondernemen? Nee hoor, ik mag iets ondernemen. Ik mag relaxen, en me focussen op leuke dingen zonder me schuldig te voelen. Wil ik een wijntje drinken, dan doe ik dat. En als ik eens in de zoveel tijd een chocoladecakeje eet, dan denk ik er niet over na dat ik daar dik van wordt, want dan valt heel het genieten weg. Eet met mate, maar probeer dus wel te genieten van het leven. Aldus de Italianen. La dolce vita!

xoxo
BestOfBothWorlds
Samantha Giannattasio

Geef een reactie

